KESJULY18

2019-07-31 19:31:02
Θεολογικός διάλογος με αφορμή την oμιλία Μόρφου

Θεολογικός διάλογος με αφορμή την oμιλία Μόρφου


ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΗ ΑΝΤΩΝΙΑΔΗ*

Με αφορμή την γνωστή πλέον τοις πάσι ομιλία του Μητροπολίτη Μόρφου κ. Νεόφυτου θα ήθελα να θέσω τον παρακάτω θεολογικό προβληματισμό ως ένα λιθαράκι στο θεολογικό διάλογο που βρίσκεται σε εξέλιξη. Εξ αρχής δηλώνω ότι ακρότητες, χυδαίοι χαρακτηρισμοί εκατέρωθεν και λεκτικές βιαιότητες πρέπει να είναι ξένες προς το πνεύμα και το ήθος της Εκκλησίας του Χριστού αλλά και στην κοινωνία ευρύτερα αν θέλουμε να εμπεδωθεί ο σεβασμός και η αλληλοκατανόηση.

Την Κυριακή προ της Χριστού Γεννήσεως, η Εκκλησία προβάλει ένα παράξενο Ευαγγέλιο. Ακούμε για το γενεαλογικό δέντρο του Ιησού Χριστού(Μτ. 1, 1-17). Τα 42 ονόματα των πατριαρχών, των βασιλέων, αρχιερέων, αλλά και άλλων ανδρών και γυναικών που ακούγονται σε κατιούσα σειρά, μέσω τριών 14τράδων, να διαδέχονται το ένα το άλλο σε μια σταθερή επανάληψη του «εγέννησεν», καθιστούν την περικοπή άχαρη και εν πολλοίς περίεργη.

Εν τούτοις η εν πολλοίς ¨βαρετή¨ αυτή παράθεση ονομάτων, μας επιτρέπει να βγάλουμε κάποια πολύ χρήσιμα με το θέμα μας σήμερα συμπεράσματα:

  1. Οι άνθρωποι που παρελαύνουν, άγνωστοι και γνωστοί, ασήμαντοι και επιφανείς, πλούσιοι και πτωχοί, άγιοι και αμαρτωλοί, ευσεβείς  και ασεβείς, έκλεισαν τον κύκλο της ζωής τους και από τη γενιά τους προήλθε ο Μονογενής Υιός του Θεού. Από τη γενιά του Χριστού δηλαδή, δεν υπήρχαν μόνο άγιοι αλλά και πολύ αμαρτωλοί.
  2. Αυτό που εκπλήσσει είναι ότι στην πρώτη δεκατετράδα της γενεαλογίας φιγουράρουν τέσσερεις γυναίκες, οι οποίες παρότι αλλοεθνείς και αμαρτωλές, αξιώθηκαν από τον Θεό να γίνουν προμήτορες του Μεσσία: η Θάμαρ, που παρουσιάστηκε σαν πόρνη και αμάρτησε με το πεθερό της Ιούδα προκειμένου να αποκτήσει παιδί, η Χαναναία πόρνη Ραχάβ, η μωαβίτισσα Ρούθ και η Βηρσαβεέ, η γυναίκα του Ουρία που μοίχευσε με τον Δαβίδ. Αντιθέτως παραλείπονται ονόματα όπως αυτά της Σάρρας, της Ρεβέκκας και της Ραχήλ. Το γεγονός αυτό προκαλεί επιπλέον εντύπωση όταν κανείς αναλογιστεί ότι οι γενεαλογίες αποτύπωναν την αγωνιώδη προσπάθεια των Ισραηλιτών (και μάλιστα των φυλών Ιούδα και Λευί) για τη διατήρηση της φυλετικής τους καθαρότητας.
  3. Τώρα τίθεται το ερώτημα: Οι μεγάλες διαφορές στο ήθος και στην αγιότητα των προγόνων του Χριστού και οι διαμετρικά αντίθετοι τρόποι ζωής και συμπεριφοράς τους μπορούν να προσθέσουν, να αφαιρέσουν ή να καθορίσουν καθ΄ οιονδήποτε τρόπο στο έργο, στο κύρος ή στην αυθεντία Του; Σαφέστατα η απάντηση είναι αρνητική. Άρα δεν καθορίζεται η συμπεριφορά ή τα έργα του οιουδήποτε από τυχόν λανθασμένες και άστοχες συμπεριφορές των προγόνων του ή ανθρώπων της οικογένειάς του. Όπως μας αναφέρει και ο μεγάλος ερμηνευτής Ευθύμιος Ζιγαβηνός: «Ουδέν γαρ βλάπτει τον ενάρετον η των προγόνων αυτού παρανομία. Πας γαρ από των οικείων πράξεων, αλλ ουκ από των αλλοτρίων κρίνεται καλός η φαύλος. … μη επί ταις των προγόνων αμαρτίαις, αλλ’ επί ταις οικείαις αισχύνεσθαι, μηδέ μέγα φρονείν επί προγόνοις, αλλ’ οικείας επιμελείσθαι αρετής,  μηδέ φαυλίζειν τους από διαβεβλημένων γάμων εναρέτους γεγενημένους, μηδέ παρωθείσθαι τους εκ διαφόρων αμαρτημάτων τη πίστει προσερχομένους»( PG 129,124Α).
  4. Επομένως θεωρώ το ζήτημα που τέθηκε τις τελευταίες μέρες με αφορμή την ομιλία του Μητροπολίτη ως θεολογικά απαντημένο μέσα από το γεγονός της Σάρκωσης του Υιού και Λόγου του Θεού και της εισαγωγής Του στην ιστορία του ανθρωπίνου γένους. Καμιά συμπεριφορά δηλαδή καλή ή κακή ανθρώπων της οικογένειάς του δεν προκαθορίζει την πορεία και τη συμπεριφορά ενός Προσώπου που έρχεται στη ζωή. Δεν μιλώ βέβαια για επίκτητα χαρακτηριστικά που αναπτύσσει ο καθένας κατά τη διάρκεια της ζωής του σε σχέση με το περιβάλλον που μεγαλώνει.
  5. Εκτιμώ ότι η επίκληση από όλους μας θεολογικών λόγων, ποιμαντικών νουθεσιών, ή προοράσεων σύγχρονων Γερόντων και Αγίων θα ήταν καλό να γίνεται με ιδιαίτερη προσοχή και φειδώ, καθώς αυτοί μιλούσαν συνήθως σε συγκεκριμένο ακροατήριο ανθρώπων που τους επισκέπτονταν, γνωρίζοντας τις ιδιαιτερότητες του καθενός και την ωφέλεια και θεραπεία που θα είχαν τα λόγια τους. Η γενίκευση και οι καθολικές αναφορές πολλές φορές προκαλεί περισσότερο σκανδαλισμό στο ποίμνιο παρά ωφέλεια.
    *Γεν. Γραμματέας Συνδέσμου Θεολόγων ΟΕΛΜΕΚ

Αφήστε ένα σχόλιο

  • Υποχρεωτiκά πεδία *


If you have trouble reading the code, click on the code itself to generate a new random code.
 

Μιχάλης Α. Πόλης
Fri August 02, 2019, 15:35:01
Γενεαλογικό δέντρο του Ιησού παραθέτει και ο Λουκάς (Γ 21-38). Είναι ενδιαφέρον να κάνει κάποιος τον κόπο να κάνει αντιπαραβολή των ονομάτων των δύο γενεαλογικών δέντρων για να δει αν συμπίπτουν.

Ιωάννα Γρίβα
Thu August 01, 2019, 15:39:42
1/<<Από τη γενιά του Χριστού δηλαδή, δεν υπήρχαν μόνο άγιοι αλλά και πολύ αμαρτωλοί>> Μα ο σεβασμιότατος δεν κάνει διάκριση για αμαρτωλούς και μη. Την αμαρτία κτυπά και τα αποτελέσματά της (Πολλές φορές)
2/ <<Οι μεγάλες διαφορές στο ήθος και στην αγιότητα των προγόνων του Χριστού και οι διαμετρικά αντίθετοι τρόποι ζωής και συμπεριφοράς τους μπορούν να προσθέσουν, να αφαιρέσουν ή να καθορίσουν καθ΄ οιονδήποτε τρόπο στο έργο, στο κύρος ή στην αυθεντία Του;>>
Άστοχη η σύγκρισή σας. Ο Χριστός γεννήθηκε στη γη αλλά τέλειος Θεός κ άνθρωπος και όχι με κληρονομικότητα γονιδίων αφού η Παναγία Παρθένος ήταν και παρέμεινε.
3/ Οι γέροντες δεν μιλούσαν μόνο σε συγκεκριμένο ακροατήριο αλλά έγραψαν βιβλία που κυκλοφορούν και αυτά που είπε ο Μόρφου, τα διαβάσαμε χρόνια πριν.
Δεν είμαι θεολόγος , σε ό,τι κάνω λάθος απαντήστε μου.

Παναγιώτης Νικολάου
Wed July 31, 2019, 23:16:10
Πολύ καλό άρθρο με τεκμηριωμένες θεολογικά θέσεις

Στέφανος Παναγόπουλος
Wed July 31, 2019, 22:32:22
Διάβασα μετά προσοχής το άρθρό σας και νομίζω ότι υπάρχουν ορισμένα προβληματικά σημεία, τα οποία οφείλονται σε κάποιους ακροβατισμούς που είτε λόγω παρανόησης, είτε λόγω λανθασμένης σύνδεσης γίνονται με τα λεγόμενα του Αγίου Πορφυρίου και του Μητροπολίτου Μορφού Νεοφύτου, που τα μέτεφερε.

Μιλάτε και αναφέρεστε στους προγόνους του Χριστού, και πάτε πίσω πόσες γενεές από τον Χριστό, ενώ το θέμα δεν είναι γονιδιακό, όπως το ανέπτυξε ο Άγιος και το μετέφερε ο Μητροπολίτης, αλλά είναι βιωματικό κατά τη διαδικασία της σύλληψης. Άρα, δεν είναι θέμα να μεταφερθούν γονίδια από προγόνους, αλλά ψυχική διάθεση και ενέργεια διαστροφής, στην προκειμένη περίπτωση, από τη μάνα στο παιδί (ή και από τους δυο γονείς, αφού και οι δυο συμμετέχουν).
Συνεπώς, με βάση αυτό, δεν πρέπει να εξετάσετε γυναίκες στην προϊστορία του Χριστού, αλλά τη μητέρα Του, και θα διαπιστώσετε ότι ο Χριστός δεν καταδέχθηκε να σαρκωθεί από άνθρωπο που είχε έστω και ένα σπίλο ηθελημένο, μια αμαρτία ηθελημένη (παρά μόνο το αναπόφευκτα κληρονομικό προπατορικό αμάρτημα). Και φυσικά, δεν γεννήθηκε με την ανθρώπινη διαδικασία σύλληψης, αλλά με υπερφυσική, ώστε να είναι πλήρως καθαρός από το προπατορικό αμάρτημα.
Άρα, αφού πρέπει να υπάρχει αντιστοιχία μεταξύ των λόγων Πορφυρίου και της δικής σας ανάλυσης, θα πρέπει να εξετάσετε τη μητέρα του Χριστού, την άχραντο Παρθένο Μαρία και όχι όποιες άλλες γυναίκες.

Ένα δεύτερο στοιχείο είναι ότι ο Άγιος αναφέρεται σε ανθρώπους και ανθρώπινη σύλληψη, οπότε έχουμε δύο κατά σάρκαν γονείς και όχι μόνο έναν όπως στην περίπτωση του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού. Όπως εξήγησε και ο Μητροπολίτης στην ομιλία του, το πρόβλημα μπορεί να περνά από τη μάνα στο παιδί επειδή στο σώμα της θα αναπτυχθεί και συλλαμβάνεται το έμβρυο, αλλά προφανώς το σφάλμα είναι και των δύο γονέων. Στην περίπτωση του Χριστού έχουμε το πρωτοφανές και μοναδικό φαινόμενο αυτή η διαδικασία να αλλάζει, να μην γίνεται σύλληψη εκ σπέρματος ανδρός. Ως απόρροια αυτών, υπάρχει δεύτερη αναντιστοιχία μεταξύ του σκεπτικού του Αγίου Πορφυρίου εν προκειμένω και του δικού σας.

Νομίζω αυτά τα δύο στοιχεία αρκούν για να καταδείξουν ότι υπάρχουν κάποια προβλήματα στην προσέγγισή σας. Ενδεχομένως, να θέλετε να επανεξετάσετε την ανάλυσή σας με βάση τα παραπάνω και ελπίζω να διαβάσω μια εκ νέου τοποθέτησή σας που απαντά και σ' αυτούς τους δύο προβληματισμούς.

Με εκτίμηση.

Μιχάλης Α. Πόλης
Wed July 31, 2019, 20:54:13
1.Γιατί όλοι οι ιερείς και οι αρχιερείς είναι άνδρες; Το γεγονός ότι απαγορεύεται στις γυναίκες να χειροτονηθούν, να γίνουν ιερείς και να ανελιχθούν στην ιεραρχία της εκκλησίας δεν αποτελει διάκριση σε βάρος των γυναικών;

Νίκος Καραπατάκης
Wed July 31, 2019, 20:52:02
Εύγε φίλτατε.

FREDERICK-EXAPOSASEOS
ucaln2prtyxia
 Cyprus School of Molecular Medicine
kaitomia-ereyna ucy
TEPAKFEB19
NEAPJUL17
KENITHESITEPAK
MIMJUL
ALEXANDER19
HPJETPRO
THEOLOGIKISXOLI
CDACOLLEGE19
INTERCOLLEGE9
PROGNOSIS9
FORUMMARCH
OLYMPION2017
CYIMASTER
Middlesex2016