KESJULY18

2019-05-15 13:49:39
Βράβευση της Χάρις Επαμεινώνδα στην 58η Διεθνή  Έκθεση Σύγχρονης Τέχνης - Μπιενάλε Βενετία

Βράβευση της Χάρις Επαμεινώνδα στην 58η Διεθνή Έκθεση Σύγχρονης Τέχνης - Μπιενάλε Βενετία


Το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού, μέσω των Πολιτιστικών Υπηρεσιών, εκφράζει θερμά συγχαρητήρια στην Κύπρια εικαστικό Χάρις Επαμεινώνδα, στην οποία η Διεθνής Κριτική Επιτροπή της 58ης Μπιενάλε Βενετίας απένειμε τον Αργυρό Λέοντα Υποσχόμενου Νεαρού Καλλιτέχνη. Η επίσημη τελετή Απονομής των Βραβείων πραγματοποιήθηκε το περασμένο Σάββατο, 11 Μαΐου 2019, στο Ca’ Giustinian της Βενετίας, στην παρουσία του Προέδρου της Μπιενάλε Paolo Baratta και του Διευθυντή της 58ης διοργάνωσης, Ralph Rugoff.  Σύμφωνα με το σκεπτικό της Επιτροπής, ο Αργυρός Λέοντας απονεμήθηκε στην καλλιτέχνη «για τους προσεκτικά κατασκευασμένους αστερισμούς εικόνων, αντικειμένων, κειμένων, μορφών και χρωμάτων που είναι χτισμένα από αποσπασματικές μνήμες, ιστορίες και φανταστικούς συνειρμούς, και για τον τρόπο που το έργο της συμπυκνώνει το προσωπικό και το ιστορικό σε ένα ισχυρό και συνάμα ελεύθερο πλέγμα πολλαπλών ερμηνειών». Το βραβείο αυτό αποτελεί μια από τις κορυφαίες διακρίσεις στον κόσμο της σύγχρονης τέχνης και είναι το επιστέγασμα μιας αξιοσημείωτης επαγγελματικής πορείας της εικαστικού στο διεθνή χώρο κατά τα τελευταία 15 περίπου χρόνια.   

Η Χάρις Επαμεινώνδα συμμετείχε στις κύριες εκθέσεις της Μπιενάλε μετά από πρόσκληση του Ralph Rugoff. Ο αμερικανικής καταγωγής επιμελητής και μακροχρόνιος διευθυντής της Hayward Gallery στο Λονδίνο, επέλεξε ένα σχετικά μικρό αριθμό καλλιτεχνών και καλλιτεχνικών ομάδων (79), παρουσιάζοντας ταυτόχρονα έργα τους και στους δύο επίσημους χώρους της Μπιενάλε, υπό τους αντίστοιχους τίτλους Proposition A και Proposition B. Στις παράλληλες αυτές εκθέσεις, η Επαμεινώνδα συμμετείχε με δύο έργα, μια εγκατάσταση με τίτλο VOL. XXVII (2019) στο Arsenale και το 30λεπτο ψηφιακό βίντεο Chimera (2019) στο Giardini.

Η εγκατάσταση VOL. XXVII  που παρουσιάζεται στο Arsenale είναι μια χωρική σύνθεση αποτελούμενη από αντικείμενα-ευρήματα ή πρόσφατα κατασκευασμένα στοιχεία. Η Επαμεινώνδα εργάζεται με υπάρχοντα υλικά όπως γλυπτά, κεραμικά και σελίδες παλιών βιβλίων, καθώς και με παραδοσιακές τεχνικές όπως η επιμετάλλωση, το λακάρισμα ή η ζωγραφική trompel'oeil (εικόνες οφθαλμαπάτης), την οποία συχνά συνδυάζει ώστε να κατασκευάσει προσεκτικά τις χαρακτηριστικές εγκαταστάσεις της. Αυτά τα αντικείμενα, μπλεγμένα σε ένα ιστό ιστορικών και προσωπικών νοημάτων, ασκούν εγγενώς την ενέργειά τους, ενώ κάμπτονται απαλά μεταλλασσόμενα σε κάτι διαφορετικό, καθώς εγκαθίστανται μέσα στο έργο. Η καλλιτέχνης επιλέγει τα αντικείμενά της με κριτήριο τις αναλλοίωτες βιωματικές τους ιδιότητες, οι οποίες τα κάνουν να λάμπουν και να γίνονται ορατά, ανοίγοντας ένα χώρο για πολλαπλές αναγνώσεις και ερμηνείες (μετάφραση, κείμενο BiennaleArte 2019).

To βίντεοChimera που παρουσιάζεται στο Giardini λαμβάνει τον τίτλο του από τη «Χίμαιρα» το μυθικό θηλυκό τέρας της ελληνικής μυθολογίας με κεφάλι λιονταριού, σώμα κατσίκας και ουρά φιδιού, που αναπνέει φωτιά. Μέσω ενός διαλογισμού γύρω από το χρόνο, τον τόπο και τη μνήμη, το έργο αποτελεί ένα πειραματικό οπτικοακουστικό ταξίδι. Ακολουθώντας τις ακτίνες του ήλιου και ιχνηλατώντας τις σκιές του, η ταινία λειτουργεί ως ένας οπτικός αντικατοπτρισμός. Λαμβάνει ως σημείο εκκίνησης τα πλάνα μιας Super 8 ταινίας που η καλλιτέχνης γύρισε μέσα και γύρω από την έρημο της Καλιφόρνιας πριν από αρκετά χρόνια, τα περισσότερα από τα οποία καταστράφηκαν κατά τη διαδικασία εμφάνισης. Χρησιμοποιώντας το υλικό που επεβίωσε, μαζί με άλλα πλάνα που λήφθηκαν σε διάφορα ταξίδια, το βίντεο αιωρείται ανάμεσα στο πραγματικό και το φανταστικό, τη φύση και τον πολιτισμό, το φως και το σκοτάδι. Η Επαμεινώνδα συνεργάστηκε με την καλλιτέχνη ήχου Kelly Jayne Jones για να δημιουργήσει την ατμοσφαιρική μουσική υπόκρουση του έργου (μετάφραση, κείμενο BiennaleArte 2019).

Η Χάρις Επαμεινώνδα (γ. 1980, Λευκωσία) ζει και εργάζεται στο Βερολίνο και την Κύπρο.

Έχει παρουσιάσει ατομικές εκθέσεις σε πολυάριθμα μουσεία και κέντρα τέχνης, συμπεριλαμβανομένων των Aspen Art Museum, Colorado (2017), Kunsthaus Zürich, Switzerland (2013), Point Centre for Contemporary Art, Nicosia (2013), Museum of Modern Art, New York (2011),  Schirn Kunsthalle, Frankfurt (2011), Tate Modern, London (2010) και Malmö Konsthall (2009). Άλλες επιλεγμένες συμμετοχές της περιλαμβάνουν εκθέσεις στο Martin Gropius Bau, Berlin (2019), Hammer Museum, Los Angeles (2018), Jewish Museum, New York (2017), Fondazione Prada, Milan (2016), National Gallery of Prague (2015), Hamburger Bahnhof, Berlin (2013), CCA Wattis Institute for Contemporary Arts, San Francisco (2013), Museo Tamayo Arte Contemporaneo, Mexico (2013), Kunsthalle Lissabon (2012), Contemporary Art Museum St. Louis (2010) και New Museum, New York (2010).

Η Επαμεινώνδα είχε εκπροσωπήσει την Κύπρο στην 52η Μπιενάλε Bενετίας (2007), μαζί με τον Mustafa Hulusi και συμμετείχε στην dOCUMENTA(13), Kassel (2012), την 9η Μπιενάλε της Sharjah, UAE (2009) και την 5η Μπιενάλε του Βερολίνου (2008). Από το 2007 συμμετέχει με τον Daniel Gustav Cramer σε ένα κοινό project με τίτλο 'The Infinite Library'.


Αφήστε ένα σχόλιο

  • Υποχρεωτiκά πεδία *


If you have trouble reading the code, click on the code itself to generate a new random code.
 

FREDERICKJULY18
ucaln2prtyxia
 Cyprus School of Molecular Medicine
kaitomia-ereyna ucy
TEPAKFEB19
NEAPJUL17
IDEP19
INKPAIDEIA19
HPJETPRO
THEOLOGIKISXOLI
CDA2018
INTERCOLLEGE9
PROGNOSIS9
MARTIME
FORUMMARCH
global
CYIMASTER
Middlesex2016