KESAISTHTIKI18

2017-11-16 23:06:10
Χαιρετισμός στο 44ο Συνέδριο της Πανελλήνιας Ένωσης Φιλολόγων

Χαιρετισμός στο 44ο Συνέδριο της Πανελλήνιας Ένωσης Φιλολόγων


 Πραγματοποιήθηκε στην Καβάλα μεταξύ 9-11 Νοεμβρίου και ήταν αφιερωμένο στον Ηρόδοτο

ΤΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗ ΤΑΛΙΑΔΩΡΟΥ*

  Εκ μέρους του Συνδέσμου Ελλήνων Κυπρίων Φιλολόγων χαιρετίζω με ιδιαίτερη τιμή και χαρά το 44ο Συνέδριο της Πανελλήνιας Ένωσης Φιλολόγων. Ένα Συνέδριο που έχει καθιερωθεί στη συνείδηση των φιλολόγων της Κύπρου για τη μεγάλη επιστημονική και παιδαγωγική του σημασία.   

     Με την ΠΕΦ έχουμε αναπτύξει τα τελευταία χρόνια μια εξαιρετική συνεργασία, στο πλαίσιο της οποίας έχουμε διοργανώσει με επιτυχία στην Κύπρο συνέδρια στα οποία επαναλήφθηκε μέρος των Πανελλήνιων Συνεδρίων της. Το ενδιαφέρον και η αγάπη της Πανελλήνιας Ένωσης Φιλολόγων για τη μαρτυρική Κύπρο και τον Σύνδεσμο των Φιλολόγων της είναι αδιάλειπτο. Σήμερα θα επιθυμούσα και από αυτό το βήμα να συλλυπηθώ την ΠΕΦ για την πρόσφατη πρόωρη απώλεια του Οργανωτικού της Γραμματέα, συνάδελφου Σπύρου Τουλιάτου. Αιωνία του η μνήμη.

     Το φετινό συνέδριο της ΠΕΦ είναι αφιερωμένο στον Ηρόδοτο. Την είσοδο του λιμανιού της Αλικαρνασσού κοσμούν στις μέρες μας τρεις ανδριάντες: του βασιλιά Μαύσωλου και της συζύγου του Αρτεμισίας, και του Ηροδότου. Οι σημερινοί παροικούντες εν Αλικαρνασσώ έχουν κι αυτοί τους λόγους τους να τιμούν τον «πατέρα της Ιστορίας», και εκμεταλλεύονται – για καθαρά τουριστικούς, αλλά και για ευρύτερα πολιτικούς σκοπούς – την καταγωγή του, και την επίκλησή της στις πρώτες κιόλας λέξεις του έργου του.

    Ο Ηρόδοτος συλλαμβάνει και οριοθετεί από την αρχή – παρά την ποικιλία στη θεματική και στο περιεχόμενο του έργου του – τον κύριο άξονά του: ο πόλεμος Ελλήνων και βαρβάρων και οι αιτίες που τον προκάλεσαν. Εκείνο που δεν μπορούσε ίσως να συλλάβει τον 5ο π.Χ. αιώνα, είναι το πόσο επίκαιρο θα ήτανε ακόμα και σήμερα το έργο του – ειδικά σήμερα! – και πόσο η διένεξη αυτή, διευρυμένη και τηρουμένων των αναλογιών στα δεδομένα του 21ου αιώνα, θα απέδιδε με τόσο λιτό αλλά ωμά εύστοχο τρόπο, την πάλη των δύο κόσμων – Ευρώπης και Ασίας, αλλά και, ευρύτερα, Δύσης και Ανατολής. Από την άλλη, ο Ηρόδοτος γίνεται ο πρώτος άνθρωπος που κωδικοποιεί στο χαρτί, αυτό για το οποίο περηφανεύονται οι Έλληνες και στο οποίο θεωρούν ότι οφείλεται η συνοχή τους και η αποτελεσματικότητά τους στον πόλεμο κατά των Περσών: το όμαιμον, το ομόγλωσσον, το ομότροπον και το ομού της θρησκείας τους. Αυτό έκανε τους Κυπρίους να σπεύσουν προς βοήθεια των Ιώνων στην επανάστασή τους, αυτό ενίσχυσε τον βασιλιά Ονήσιλο της Σαλαμίνας της Κύπρου στη δική του επανάσταση, αυτό τέλος έφερε κοντά τις μακρινές και τόσο διαφορετικές πραγματικότητες της Αθήνας και της Σπάρτης, ώστε να μεγαλουργήσουν, αφήνοντας στην ανθρωπότητα το θαύμα του Μαραθώνα, των Θερμοπυλών και της Σαλαμίνας.

     Ο Ηρόδοτος, όμως, δεν είναι μεγάλος μόνο γι΄ αυτό. Ο κοσμοπολίτικός του χαρακτήρας, το ενδιαφέρον του για τις χώρες και τη γεωγραφία τους, για τους λαούς της γης, την πολιτική ζωή και τα πολεμικά τους κατορθώματα, τη γλώσσα, τα έθιμα και τη θρησκεία τους, κάνουν το έργο του μαγικά γοητευτικό κι ενδιαφέρον. Έτσι, αυτό για το οποίο κατηγορείται από την αρχαιότητα – η έλλειψη ελέγχου των πηγών του και η ανεκδοτολογία – αυτό ακριβώς αφήνει την αφηγηματική του τέχνη να αναδειχθεί, και κάνει τον λόγο του διαχρονικό και γοητευτικό. Οι νουβέλες του Σόλωνα και του Κροίσου, του Γύγη και του Κανδαύλη, του Άδραστου, του βασιλιά Ραμψίνιτου, του Κλεόβη και Βίτωνα, του Περίανδρου, του Πολυκράτη, καθηλώνουν μικρούς και μεγάλους στο άκουσμά τους, καθώς κλείνουν μέσα τους τη γοητεία του παραμυθιού, αλλά και τον κώδικα ηθών και αξιών που επιβάλλεται για τη συμβίωση των ανθρώπων, τη συνοχή και την πρόοδο της κοινωνίας. Έτσι, το έργο του Ηροδότου δεν συνιστά μονάχα πολύτιμη ιστορική μαρτυρία, αλλά και εξαιρετικό δείγμα αφήγησης και παιδαγωγικής προσέγγισης.

    Αποτελεί προτεραιότητα για τα ελληνικά σχολεία η προβολή του έργου του Ηροδότου. Η Ελλάδα του Ηροδότου με τη νίκη της απέναντι στον ασιατικό δεσποτισμό γίνεται πρότυπο γενναιότητας, αυταπάρνησης και ελευθερίας. Παράλληλα, η νίκη αυτή θέτει και τα θεμέλια της Αθηναϊκής συμμαχίας, του χρυσού αιώνα του Περικλή και του θριάμβου της Δημοκρατίας, όπως θα τη γνωρίσουμε λίγα χρόνια αργότερα στον Θουκυδίδη. Υπό αυτήν την άποψη, το νήμα του Ηρόδοτου το παίρνει ο αθηναίος ιστορικός, και ως άρρηκτη ενότητα οι δυο τους μπορούν να συμβάλουν στη νοηματοδότηση του παρελθόντος και στον επαναπροσδιορισμό της διδασκαλίας της αρχαίας ιστορίας.

     Με ιδιαίτερη ικανοποίηση βλέπουμε στο πρόγραμμα του συνεδρίου να υπάρχουν και συμμετοχές από έξι συναδέλφους από την Κύπρο, που είναι ο μεγαλύτερος αριθμός κυπριακών συμμετοχών στα ετήσια συνέδρια της ΠΕΦ.

      Προσωπικά, είναι μεγάλη η συγκίνηση και η χαρά μας, που οι εργασίες του 44ου συνεδρίου της ΠΕΦ, στο οποίο συμμετέχουμε, διεξάγονται στην όμορφη πόλη της Καβάλας.

     Με νοσταλγία φέρνουμε στη μνήμη μας την τελευταία επίσκεψή μας στη μακεδονική τούτη πόλη το Πάσχα του 1990. Ήταν τότε που με μια ομάδα Κυπρίων φοιτητών του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης πορευτήκαμε, στα πλαίσια αντικατοχικής εκδήλωσης, από τη νύμφη του Θερμαϊκού μέχρι τους Κήπους του Έβρου. Την τέταρτη μέρα της πορείας μας φθάσαμε στην Καβάλα, όπου οι αρχές μάς υποδέχθηκαν στη δυτική είσοδο της πόλης, κοντά στην πινακίδα με την Κύπρο και το «Δεν Ξεχνώ». Στη συνέχεια πορευτήκαμε στο μνημείο του ήρωα έφεδρου αξιωματικού των Καταδρομών Δημήτρη Τσαμκιράνη από τις Ελευθερές Καβάλας, ο οποίος επέβαινε στο μοιραίο NOR-ATLAS της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας, που τα ξημερώματα της 22ας Ιουλίου του 1974 καταρρίφθηκε στη Λευκωσία από φίλιες δυνάμεις. Ο εικοσιενός χρονών Τσακμιράνης αποτελεί την ιερά σπονδή της Καβάλας στον αγώνα για την υπεράσπιση της κυπριακής Ελευθερίας. Εκεί στο μνημείο του ήρωά σας, σε μια ιδιαίτερα συγκινητική τελετή, παραδώσαμε στον πατέρα του ήρωα μια φιάλη με λίγο χώμα από τον Τύμβο της Μακεδονίτισσας, τον χώρο όπου τάφηκε το καταρριφθέν αεροπλάνο μαζί με τους 33 ήρωες που επέβαιναν σε αυτό. Η θυσία του ηρωικού τέκνου της Καβάλας θα είναι πάντα επίκαιρη, ιδιαίτερα όσο η κατοχή της μισής Κύπρου συνεχίζεται, και ως Κύπριοι θα τον τιμούμε και ευγνωμονούμε εσαεί.

    Κλείνοντας εκφράζουμε τις θερμές μας ευχαριστίες στον Σύνδεσμο Φιλολόγων Καβάλας για τη φιλοξενία που μας προσφέρει, και στην Πανελλήνια Ένωση Φιλολόγων για την πρόσκληση και τη δυνατότητα που δίνει στους Κύπριους Φιλολόγους να είναι παρόντες και σε αυτό το Συνέδριο. Ευχαριστούμε ιδιαίτερα την πρόεδρο της ΠΕΦ, συνάδελφο Τασούλα Καραγεωργίου, και το Διοικητικό της Συμβούλιο. Ως Έλληνες Κύπριοι Φιλόλογοι προσδοκούμε το επόμενο συνέδριο της ΠΕΦ να είναι αφιερωμένο στην ιστορία και τον πολιτισμό της πολύπαθης Κύπρου μας. Ευχόμαστε κάθε επιτυχία στις εργασίες του φετινού Συνεδρίου.

*Πρόεδρος του Συνδέσμου Ελλήνων Κυπρίων Φιλολόγων  


Αφήστε ένα σχόλιο

  • Υποχρεωτiκά πεδία *


If you have trouble reading the code, click on the code itself to generate a new random code.
 

FREDERICK-EX
ucaln2prtyxia
 Cyprus School of Molecular Medicine
kaitomia-ereyna ucy
MA/MSc2018
NEAPJUL17
INTERCOLLEGE
MIDMA
TONERAOS
THALIS
CDA2018
PAJUNE18
MARTIME
AIGAIA
FORUMMARCH
iky2018
ALEXANDERJULY18
OPAPCYPRUS
MOECEE
Middlesex2016