KESAISTHTIKI18

2017-10-10 17:03:20
20 χρόνια Θεατρικό Εργαστήρι Πανεπιστημίου Κύπρου

20 χρόνια Θεατρικό Εργαστήρι Πανεπιστημίου Κύπρου


Εκδήλωση στο Αρχοντικό Αξιοθέας στην Παλιά Λευκωσία

Την Κυριακή, 8 Οκτωβρίου, το Θεατρικό Εργαστήρι του Πανεπιστημίου Κύπρου υποδέχτηκε στο «σπίτι» του, το πανέμορφο Αρχοντικό Αξιοθέας στην Παλιά Λευκωσία, διακόσιους περίπου φίλους, συνεργάτες και υποστηρικτές σε μια συγκινητική εκδήλωση με αφορμή τα 20 χρόνια από την ίδρυσή του.

Σύμφωνα με ανακοίνωση:

«Το ερευνητικό αυτό θέατρο, το οποίο ιδρύθηκε το 1997 με την πρωτοβουλία του καθηγητή Μιχάλη Πιερή και λειτουργεί μέχρι σήμερα με την ανιδιοτελή προσπάθεια των μελών του – φοιτητών και απόφοιτων του Πανεπιστημίου Κύπρου, έχει προ πολλού κατακτήσει μια αξιοσημείωτη θέση στον πολιτισμικό χώρο του τόπου με τις προσεγμένες παραγωγές του που συμβάλλουν στην προώθηση και τη σύγχρονη πρόσληψη πολύτιμων έργων της ελληνικής λογοτεχνίας. Με τις οκτώ παραγωγές στο μέχρι στιγμής ρεπερτόριό του –«Χρονικό της Κύπρου» του Λεόντιου Μαχαιρά (1998), «Φιάκας» του Δημοσθένη Κ. Μισιτζή (1999), Αριστοφάνους «Λυσιστράτη» σε μετάφραση και διασκευή στην κυπριακή διάλεκτο του Κώστα Μόντη (2000), «Η Ρωμιοσύνη έν φυλή συνότζαιρη του κόσμου» του Βασίλη Μιχαηλίδη (2001), «Το Άσμα του Γιοφυριού» (2002), «Ερωτόκριτος» του Βιτσέντζου Κορνάρου (2005), «Διγενής Ακρίτας» (2011), «“Νερά της Κύπρου, της Συρίας και της Αιγύπτου”. Σπουδή στον “θεατρικό” Καβάφη» (2013), καθώς και με φετινή προσέγγιση στο κορυφαίο έργο του Φεντερίκου Γκαρσία Λόρκα «Ο Ματωμένος Γάμος»– το Θ.Ε.ΠΑ.Κ καλύπτει ένα σημαντικό κοινό στην εγχώρια θεατρική παραγωγή, εξερευνώντας περιοχές που έχουν μείνει έξω από το ενδιαφέρον των επαγγελματικών θιάσων και αναδεικνύοντας γνωστά ή λιγότερο γνωστά έργα της μεσαιωνικής, αναγεννησιακής και σύγχρονης γραμματείας, τα οποία έχουν ως ενοποιητικό στοιχείο την ιδιωματική γλώσσα του περιφερειακού ελληνισμού (κυπριακό, κρητικό, κωνσταντινοπολίτικο και το αιγυπτιακό ιδίωμα των Ελλήνων της περιφέρειας).

Ιδιαίτερο χαρακτηριστικό της προσέγγισης του Θ.Ε.ΠΑ.Κ. είναι ότι η μελέτη ενός λογοτεχνικού έργου βασίζεται σε συνεχή και επίμονη έρευνα και γίνεται από πολλές σκοπιές. Υπ’ αυτή την έννοια, οι παραγωγές του Θ.Ε.ΠΑ.Κ. δεν προγραμματίζονται για να κάνουν ένα συγκεκριμένο αριθμό παραστάσεων. Αλλά εφόσον υπάρχει πεδίο ανασκαφής του κειμένου, η δουλειά συνεχίζεται με αλλαγές και βελτιώσεις που προκύπτουν από μια βαθύτερη γνώση της συγκεκριμένης λογοτεχνικής περιοχής. Γι’ αυτό και οι παραστάσεις του Θ.Ε.ΠΑ.Κ., ορισμένες από τις οποίες παρουσιάζονται εδώ και χρόνια, εξακολουθούν να προσελκύουν το θεατρόφιλο κοινό της Κύπρου και γίνονται δεκτές με ενθουσιασμό σε όλα τα μέρη της Ευρώπης όπου έχουν παιχτεί (Αγγλία, Αλβανία, Γαλλία, Γερμανία, Ελλάδα, Ισπανία, Ιταλία, Ολλανδία, Ρωσία).

Ο ενθουσιασμός και η εκτίμηση του κοινού ήταν εμφανείς και στην εορταστική εκδήλωση για τα 20χρονα του Θεατρικού Εργαστηρίου στην οποία παρουσιάστηκαν σκηνές απ’ όλα τα έργα του ρεπερτορίου. Οι σκηνές είχαν οργανωθεί αλυσιδωτά, ώστε να αναδεικνύουν τη συνοχή του οράματος που κυβέρνησε την πολυετή προσπάθεια του Θ.Ε.ΠΑ.Κ. και συνδυάστηκαν με επιλεγμένα κείμενα της σύγχρονης ελληνικής λογοτεχνίας που συνομιλούν μαζί τους. Έτσι η μονομαχία του Διγενή με τον Χάρο στον «Διγενή Ακρίτα» έδεσε αρμονικά με το διαλογικό “κονταροκτύπημα” του Διγενή με τον Αυτοκράτορα Βασίλειο στον «Θάνατο του Διγενή» του Άγγελου Σικελιανού, η αντιπαράθεση του Αρχιεπίσκοπου Κυπριανού και του Μουσσελίμ Αγά στη «Ρωμιοσύνη» του Βασίλη Μιχαηλίδη αντικατοπτρίστηκε στον διαλογικό αγώνα Φωτεινού – Τζώρτζη Γρατζιάνου από τον «Φωτεινό» του Αριστοτέλη Βαλαιωρίτη, ενώ η εξαιρετική ερμηνεία της κυπριακής παραλλαγής του «Άσματος του Γιοφυριού» από τον Μιχάλη Ττερλικκά εμπλούτισε τις αντίστοιχες σκηνές από το έργο του Θ.Ε.ΠΑ.Κ. Μ’ αυτό τον τρόπο υποδείχθηκαν οι αρμοί που συνδέουν την καθαυτό θεατρική και θεατρολογική δουλειά του Θ.Ε.ΠΑ.Κ. στην οποία η επιστήμη της φιλολογίας συναντά τη θεατρική εμπειρία και με έμπρακτο διδακτικό τρόπο την εμποτίζει και ταυτόχρονα εμποτίζεται.

Ιδιαίτερη συγκίνηση προκάλεσε η συμμετοχή πρώην μελών του Θεατρικού Εργαστηρίου, κάποιοι από τους οποίους, όπως ο Κωστής Δανόπουλος, ήρθαν από το εξωτερικό ειδικά για να ξαναμπούν στους ρόλους που είχαν ερμηνεύσει ως φοιτητές. Η εκδήλωση έδωσε επίσης την ευκαιρία στο Θ.Ε.ΠΑ.Κ. να ευχαριστήσει όλα τα παιδιά, πάνω από εκατό, που υπήρξαν μέλη του Θεατρικού Εργαστηρίου τα τελευταία 20 χρόνια, αλλά και όλους τους συνεργάτες που συνέβαλαν στην αρτίωση των παραστάσεων: τους συνθέτες Αντώνη Ξυλούρη–Ψαραντώνη, Ευαγόρα Καραγιώργη, Χρήστο Πήττα και Ανδρέα Ρούσση, τους χορογράφους Έλενα Χριστοδουλίδου και Αριάννα Οικονόμου, τους φωτιστές Γιώργο Κουκουμά, Καρολίνα Σπύρου και Γρηγόρη Παπαγεωργίου, τους σκηνογράφους και σχεδιαστές κοστουμιών Χρήστο Λυσιώτη και Σταύρο Αντωνόπουλο, τον διδάσκαλο φωνητικής Νικόλα Παπαγεωργίου και όλα τα υπόλοιπα μέλη του «αόρατου θιάσου» που βοήθησαν στην τεχνική υποστήριξη και τη γενική οργάνωση των παραστάσεων. Αναγνωρίστηκε επίσης η αφιλοκερδή προσφορά του εικονολήπτη Φειδία Χριστοδούλου και του φωτογράφου Τάσου Κυριακίδη στους οποίους το Θ.Ε.ΠΑ.Κ. οφείλει μεγάλο μέρος του οπτικογραφικού και φωτογραφικού αρχείου του.

Η εκδήλωση αφιερώθηκε στους ανθρώπους που τίμησαν το Θ.Ε.ΠΑ.Κ. με την προσφορά και τη στήριξή τους και δεν βρίσκονται πια μαζί μας: το ιδρυτικό μέλος Στέλλα Πιτσιλλή (1976-2006), πρώτη διδάξασα την ρήγαινα Λινόρα, τον ποιητή Θεοδόση Νικολάου (1930-2004) που ερμήνευσε τον αφηγητή στην πρεμιέρα της «Ρωμιοσύνης», ανακαλώντας τη μυθική παράσταση του Ελληνικού Γυμνασίου Αμμοχώστου του 1948 με τον Γρηγόρη Αυξεντίου στον ρόλο του Κυπριανού, τον σκηνοθέτη Εύη Γαβριηλίδη (1929-2015) που στήριξε ποικιλοτρόπως το στήσιμο όλων των παραστάσεων του Θ.Ε.ΠΑ.Κ., τον φιλόλογο Κωστή Κολώτα (1934-2010) που η αγάπη του στην προσπάθεια του Θ.Ε.ΠΑ.Κ. τον ώθησε να συμβάλει στην παρουσίαση του «Χρονικού της Κύπρου» του Λεοντίου Μαχαιρά στο Αρχαίο Θέατρο του Κουρίου, στο σπίτι-εργαστήρι του Χαμπή, αλλά και να συνοδεύσει την περιοδεία του Θ.Ε.ΠΑ.Κ. στην Κρήτη, τον Γιάννο Κρανιδιώτη (1947-1999) ο οποίος στήριξε, όσο ήταν εν ζωή, τις προσπάθειες του Θ.Ε.ΠΑ.Κ. και χρηματοδότησε τις πρώτες του εξορμήσεις στην Ελλάδα (Ιθάκη, Νέα Πεντέλη, Αρχαία Ολυμπία, Κρήτη).

Ξεχωριστή μνεία αξίζουν η υπεύθυνη παραγωγής και βοηθός σκηνοθέτη Σταματία Λαουμτζή η οποία εδώ και 20 χρόνια συνεισφέρει στο σκηνικό αποτέλεσμα με τη φιλολογική οξυδέρκειά της και την ακάματη εργασία της σε όλα τα στάδια της παραγωγής, αλλά και όλα τα μέλη του Θ.Ε.ΠΑ.Κ. που με αφοσίωση και ενθουσιασμό θυσιάζουν τον ελεύθερο χρόνο τους για να ενσαρκώσουν τους ρόλους τους και να δώσουν τον καλύτερο τους εαυτό επί σκηνής. Ορισμένοι απ’ αυτούς (όπως οι Σταύρος Αροδίτης, Μύρια Χατζηματθαίου, Μαριάννα Παφίτη, Δημήτρης Πιτσιλλής, Μαρίνα Ροδοσθένους, Μιχάλης Μιχαήλ, Χριστίνα Πιερή, Χαρίτων Ιωσηφίδης, Μιράντα Νυχίδου, Ευτυχία Γεωργίου, Γρηγόρης Παπαγρηγορίου, Μάκης Αλαμπρίτης, Βασίλης Καραολής, Αγγέλα Σαββίδου, Μαρία Χριστοδούλου,  Δημήτρης Σωφρονίου, Μιχάλης Γιάγκου) έχουν μια μακροχρόνια σχέση με το Θ.Ε.ΠΑ.Κ. και έχουν αναγνωριστεί από το θεατρόφιλο κοινό στην Κύπρο και στο εξωτερικό για το ταλέντο τους και τη συμβολή τους στην απόδοση των χαρακτηριστικών ρόλων τους.

Χωρίς αυτούς το Θεατρικό Εργαστήρι του Πανεπιστημίου Κύπρου δεν θα μπορούσε να γιορτάσει φέτος τα 20χρονά του, έχοντας αναδειχθεί ως ένας από τους πλέον δραστήριους φορείς του πολιτισμού του περιφερειακού ελληνισμού και ο καλύτερος ίσως πρεσβευτής του Πανεπιστημίου Κύπρου στο εξωτερικό».

20 χρόνια Θεατρικό Εργαστήρι Πανεπιστημίου Κύπρου


Αφήστε ένα σχόλιο

  • Υποχρεωτiκά πεδία *


If you have trouble reading the code, click on the code itself to generate a new random code.
 

FREDERICK-EX
ucaln2prtyxia
 Cyprus School of Molecular Medicine
MA/MSc2018
NEAPJUL17
THALIS
kaitomia-ereyna ucy
microsoft1718
HPJETPRO
CDA2018
PAJULY17
MOECEE
AIGAIA
FORUMMARCH
iky2018
global
LOTTO
Middlesex2016