KESLOGISTICKS

2017-03-20 18:35:42
 «Η δική μου η πατρίδα έχει μοιραστεί στα δυο» και τα τ/κ  λογοτεχνικά κείμενα

«Η δική μου η πατρίδα έχει μοιραστεί στα δυο» και τα τ/κ λογοτεχνικά κείμενα


ΤΟΥ ΙΑΚΩΒΟΥ ΨΑΛΤΗ*  

Όταν το περασμένο φθινόπωρο, μέσα στα πλαίσια πρωινής ενημερωτικής εκπομπής της τηλεόρασης του ΡΙΚ ένα από τα θέματα συζήτησης στηνεπικαιρότηταήταν η διδασκαλία Τουρκοκυπριακών λογοτεχνικών κειμένων στα δημόσια σχολεία της Κύπρου, εκπρόσωπος του ούτω καλούμενου ενδιάμεσου χώρου  διερωτήθηκε αν υπάρχει κάτι τέτοιο (υπαινισσόμενος προφανώς πως δεν υπάρχουν αξιόλογοι Τουρκοκύπριοι λογοτέχνες).Σε ερώτηση της παρουσιάστριας του προγράμματος αν γνώριζε για την Neçe Yaçin,η οποία όπως είναι γνωστό  είναι η συγγραφέας του ποιήματος «Η δική μου πατρίδα έχει μοιραστεί στα δυο» το οποίο έχει μελοποιηθεί από τον αείμνηστο Μάριο Τόκα και έχει καταστεί ύμνος για τη μοιρασμένη μας πατρίδα,   ανταποκρίθηκε με την πιο φυσική απορία: … «Ποια είναι αυτή». Δεν είμαι σε θέση να γνωρίζω αν η απάντηση παρέπεμπε σε προσπάθεια να απαξιωθεί η ποιήτρια, ή αν ήταν απλά προϊόν γνήσιας άγνοιας. Μόνο ο ίδιος θα μπορούσε να μας διαφωτίσει.

Το πιο πάνω θέμα, με τη διδασκαλία Τουρκοκυπριακών λογοτεχνικών κειμένων, είχε απασχολήσει τότε τα ΜΜΕ για ένα χρονικό διάστημα με την ευκαιρία της αποστολής μιας επιστολής στο Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού από μια μητέρα, η οποία ανακοίνωνε ότι δεν επιθυμούσε την παραμονή της θυγατέρας της μέσα στην τάξη όταν θέμα διδασκαλίας ήταν Τουρκοκυπριακά λογοτεχνικά κείμενα. Το θέμα θεωρήθηκε λήξαν όταν το ΥΠΠ με παρέμβασή του έθεσε τέρμα στη συζήτηση, τονίζοντας ότι το θέμα ήταν άνευ αντικείμενου, αφού επρόκειτο για ένα μεμονωμένο περιστατικό και εξηγώντας πως αυτό που στην πράξη γίνεται είναι ότι οι φιλόλογοι επιλέγουν, από ένα κατάλογο λογοτεχνικών κειμένων που έχει προετοιμαστεί προηγουμένως από το ΥΠΠ, ανάμεσα στα οποία βρίσκονται και Τουρκοκυπριακά,   το καταλληλότερο ανάλογα με την εκάστοτε ύλη που θα διδάξουν.

Ωστόσο, για τις «πατριωτικές» δυνάμεις, φαίνεται πως το θέμα δεν έληξε τότε αφού, σύμφωνα με πρόσφατες δημοσιογραφικές πληροφορίες, οι εκπρόσωποί τους στην Επιτροπή Παιδείας της Βουλής των Αντιπροσώπων αποπειράθηκαν να το εγγράψουν σε αυτό το σώμα.  Για ποιο λόγο, μόνο αυτοί θα μπορούσαν να μας διαφωτίσουν, και πράγματι στις 2 του Μάρτη,  ο ένας από τους δύο βουλευτές που πρότειναν την εγγραφή του θέματος στην Επιτροπή Παιδείας της Βουλής, ο εκπρόσωπος του ΔΗΚΟ, είπε πως η πρόθεσή του δεν ήταν η επιβολή λογοκρισίας ή η διαγραφή των Τουρκοκυπριακών λογοτεχνικών κειμένων από τον προαναφερθέντα κατάλογο. Αντίθετα, συνέχισε, ακριβώς με τον ίδιο τρόπο που οι μαθητές  μελετούν διεθνή και Ευρωπαϊκή λογοτεχνία, θα πρέπει επίσης να μελετούν Τουρκοκυπριακά, ακόμη και Τουρκικά κείμενα και πρόσθεσε πως σκοπός του ήταν να διασφαλίσει  πως τα κείμενα Τουρκοκυπρίων που διδάσκονται στα σχολεία «δεν προκαλούν ρατσισμό και προβλήματα μεταξύ των δύο κοινοτήτων. Αν αυτό θα προκαλούσε περισσότερη ζημιά στις συνομιλίες, σίγουρα, θα πρέπει να ανακαλέσουμε τη συζήτηση και αντί αυτού  να έχουμε μια ιδιαίτερη συνάντηση με τον υπουργό για ενημέρωση».

Καταλήγοντας, ισχυρίστηκε πως ο λόγος που υποστήριξε την έγγραφή του θέματος στην Επιτροπή Παιδείας της Βουλής ήταν το γεγονός ότι έγινε δέκτης πολλών παραπόνων από γονείς, οι οποίοι είχαν ένσταση στο να διδάσκονται τα παιδιά τους λογοτεχνία Τουρκοκυπρίων.

Από την άλλη, ο βουλευτής της Συμμαχίας Πολιτών, ο δεύτερος από τους τρείς που πρότειναν την εγγραφή του θέματος μαζί με το ΕΛΑΜ, σε ανάρτησή του σε μέσο κοινωνική δικτύωσης, την ίδια ημέρα, ανακοίνωσε επί λέξει τα εξής: «Αναφέρομαι στο θέμα που έχει εγγραφεί για την ενημέρωση της Επιτροπής Παιδείας της Βουλής για τη διδασκαλία λογοτεχνικών κειμένων Τουρκοκύπριων συγγραφέων στα σχολεία μας. Είναι κάτι το οποίο είναι εντός των αρμοδιοτήτων της Επιτροπής Παιδείας να συζητά και να εξετάζει. Εμείς δεν χαρίζουμε την κυριαρχία αυτού του κράτους στον κύριο Ακιντζί, αλλά επειδή οι συνεχείς τοποθετήσεις, είτε αξιωματούχων του ΔΗΣΥ είτε του ΑΚΕΛ, επαναλαμβάνουν συνεχώς την ανάγκη ανάδειξης ενός θέματος που δεν υπάρχει στην ουσία, γιατί αυτό συζητήθηκε τον Οκτώβριο εν είδει ανταλλαγής απόψεων μεταξύ των βουλευτών για την πιθανότητα εγγραφής θεμάτων, σε ανύποπτο χρόνο, χωρίς να έχουν προκύψει άλλα θέματα, παρ’ όλα αυτά και παρά το γεγονός ότι έχουν περάσει τέσσερις μήνες, κάποιοι συνεχίζουν να το επαναλαμβάνουν και να το επαναφέρουν στη δημοσιότητα. Είναι αλλότριοι οι στόχοι και οι σκοποί βεβαίως και δηλώνουμε κατηγορηματικά και ως Συμμαχία Πολιτών–εξ όσων γνωρίζω και το ΔΗΚΟ έχει την ίδια άποψη–, αλλά μιλώντας για εμάς, γιατί φερόμαστε να έχουμε θέσει θέμα και τα συναφή, ότι ουδόλως μας απασχολεί τέτοιο θέμα αυτήν τη στιγμή. Δεν υπάρχει καμία πρόθεση συζήτησης, από μέρους μας τουλάχιστον, τέτοιου θέματος στην Επιτροπή Παιδείας της Βουλής.

Μελετώντας προσεκτικά τις τοποθετήσεις των δύο έντιμων βουλευτών συνάγεται πως ο μεν πρώτος προβάλλει ως λόγο για την ματαίωση της συζήτησης του θέματος το ενδεχόμενο    πρόκλησης περισσότερης ζημιάς στις συνομιλίες,  ενώ ο δεύτερος αποδίδει την απόφασή του στην εκμετάλλευση του θέματος από τα δύο μεγάλα κόμματα. Ανεξάρτητα όμως από αυτές τις τοποθετήσεις, και διαβάζοντας ανάμεσα στις γραμμές των ανακοινώσεών τους, φαίνεται πως αρχική θέση και των δύο ήταν η συζήτηση του θέματος, αν εξασφαλιζόταν η απαραίτητη πλειοψηφία υποστήριξης του θέματος στην Επιτροπή Παιδείας, αφού ο πρώτος ήθελε, όπως ισχυρίζεται, να διασφαλίσει ότι αυτά τα λογοτεχνικά κείμενα  «δεν προκαλούν ρατσισμό και προβλήματα μεταξύ των δύο κοινοτήτων» ενώ ο δεύτερος απλά ήθελε να … αξιοποιήσει«[…] κάτι το οποίο είναι εντός των αρμοδιοτήτων της Επιτροπής Παιδείας να συζητά και να εξετάζει». Αντιπαρερχόμενος διάφορες άλλες αντιφάσεις στα γραπτά των δύοβουλευτών, θα ήθελα να τους παρακαλέσω να μας υποδείξουν ποια από τα λογοτεχνικά κείμενα Τουρκοκυπρίων συγγραφέων που περιέχονται στον κατάλογο του ΥΠΠ ενδεχομένως να προκαλούσαν «ρατσισμό και προβλήματα μεταξύ των δύο κοινοτήτων»  και αν προτίθενται να υποκαταστήσουν αυτό το υπουργείο  στον καθορισμό της διδακτέας ύλης στα δημόσια σχολεία επειδή «είναι κάτι το οποίο είναι εντός των αρμοδιοτήτων της Επιτροπής Παιδείας» ή όταν μια μητέρα (ή ακόμα και περισσότερες) ζητήσει από το ΥΠΠ την απαλλαγή της κόρης της από το μάθημα λογοτεχνικών κειμένων, όταν κάποιος/α εκπαιδευτικός τολμήσει να περιλάβει  ανάμεσά σε αυτά και κανένα Τουρκοκυπριακό.

Δε ξέρω αν τα πιο κάτω ποιήματα του συμπατριώτη μας Gurgenç Korkmazel*περιλαμβάνονται στον κατάλογο του ΥΠΠ. Αν όχι εισηγούμαι να περιληφθούν, αφού πιστεύω πως αποτελούν θαυμάσιο δείγμα της Τουρκοκυπριακής λογοτεχνίας και εξαιρετική συνεισφορά στην καλλιέργεια ειρηνικής συνύπαρξης μεταξύ των δύο κοινοτήτων.

Η κατάρα της λεηλασίας

Λεηλατήσαμε τα καταστήματά τους

Χαλάσαμε τ’ αγάλματά τους

Λογχίσαμε τα γουρούνια τους και τα κάψαμε

μαζί με τις φωτογραφίες των παιδικών τους χρόνων.

Γεμίσαμε τα χαντάκια τους

Ισοπεδώσαμε με μπουλντόζες τους τάφους τους

και χτίσαμε απάνω τους γήπεδα ποδοσφαίρου

Κατεδαφίσαμε πλίθινους τοίχους που κουβαλούσαν τις μνήμες τους.

Νομίσαμε πως δεν θα επιστρέψουν ποτέ.

Και γύρισαν κρατώντας στα χέρια τους

το κλειδί της πόρτας μας...

Το τείχος σου

Το τείχος σου που έχεις υψώσει με υποψία και φόβοεδώ και σαράντα χρόνια στέκει ισχυρό –

προστατεύοντάς σε από Τούρκους και Έλληνες.

Το τείχος σου είναι ένα μνημείο φανατισμού,

δυσπιστίας, δειλίας και μίσους.

Το τείχος σου είναι δικό σου παιδί, ήδη νεκρό!

*Ο ποιητής κατάγεται από Τουρκοκυπριακό χωρίο της Πάφου, από το οποίο εκτοπίστηκε βίαια από τον Ντενκτάς μαζί με την οικογένειά του μετά την εισβολή του 1974,  αρχικά στη Λύση και μετέπειτα στη Λευκωσία όπου ζει και εργάζεται τώρα. Το πρώτο ποίημά του είναι εμπνευσμένο από την επίσκεψη Ελληνοκυπρίων από τη Λύση στο χωριό τους μετά τη μερική άρση των μέτρων διακίνησης το 2003. Το δεύτερο προφανώς αναφέρεται στο φυσικό και πνευματικό τείχος που έχει κτιστεί και συντηρείται ανάμεσα στις δυο κοινότητες από τους εθνικιστές ένθεν και κακείθεν (ποτζιεί τζιαι ποδά) της διαχωριστικής γραμμής, περισσότερο από μισό αιώνα.


Αφήστε ένα σχόλιο

  • Υποχρεωτiκά πεδία *


If you have trouble reading the code, click on the code itself to generate a new random code.
 

frederikfianal
GOP
 Cyprus School of Molecular Medicine
kaitomia-ereyna ucy
XHMIKHCUT
NEAPOLISYOU
CUTMAONLINE
CAREERUNIC
OFFICE365
CDA17MAY
LOTTO
AIGAIA
CITY-UNITY
CYINSTITUTE
FORUMMARCH
PACOLLEGE
MEDOCHEMIESNIP
GLOBAL
MBAFULL
Middlesex2016
cypruscollegebussines
MOECEE

cms